• Landskapet breder ut sig under oss och allt ter sig väldigt litet så här från ovan. Silverdalen med Silverån badar i höstsol, omgivet av skogar så långt ögat når. Foto: Lena Dahlberg
  • Landningsbanan skymtar lite längre bort under tiden som vi cirklar allt högre i de varma uppåtvindarna. Från 500 till 1000 meters höjd på bara några minuter.
  • Kjell-Arne Karlsson ger klartecken till markpersonalen. Klart för take off!
  • 1. Linan sätts fast mellan segel- och motorflygplan. Den lossas när segelflyget nått önskad höjd, runt 700 meter brukar vara lagom. Från den höjden tar man sig lätt upp till nya höjder med hjälp av termik.
  • 2. Segelflyget lyfter innan motorflyget gör det. Det gäller att flyga lågt så att inte den framförvarande flyget lättar i bakkroppen.
  • 3. Snart ses de båda planen endast som små fåglar i fjärran. Precis den känslan man får där uppe i det blå, att flyga som fågeln.
  • Förberedelserna inför nästa start är i full gång. Eleven Claes Rasmusson (till höger) har tagit på fallskärmen och gör sig klar för ännu en flyglektion med läraren Niklas Eriksson.

Segelflyg – en upplevelse utöver det vanliga

Vem har inte drömt om att kunna flyga som en fågel? Att spana från ovan på vingar som glider över landskapet. Med ett segelflyg är det fullt möjligt, och inte alls så dyrt som man skulle kunna tro.

Får man chansen att följa med som passagerare i ett segelflygplan ska man såklart ta den. Det var i alla fall min inställning när Kjell-Arne Karlsson erbjöd en oförglömlig tur en vacker septemberdag.

Flugit i 50 år

Kjell-Arne Karlsson är minst sagt fast i sporten. Han har flugit segelflygplan i 50 år – och tycker fortfarande att det är en lika storslagen upplevelse som när han började som 15-åring.

– Jag började i Nyköping 1963. Min far jobbade inom flygvapnet, det var nog därför jag blev intresserad.

– Principen är densamma idag, men materialet, tekniken och instrumenten har utvecklats mycket. Glidtalet är tre gånger bättre nu än när jag började.

Flyger på vintern

Ett segelflygplan dras upp i luften med hjälp av ett motorflygplan. Piloten bestämmer när linan ska lossas, det brukar vara på cirka 700 meters höjd. Sedan gäller det att ha kunskaper om vindar, termik och hur landskapet ska avläsas. Det är termikbubblorna man vill åt och ett säkert tecken är moln, gärna med mörk undersida.

– Molnen är taket på en termikbubbla kan man säga, och är molnen mörka är det mer fart på den uppåtstigande luften under dem.

– Luften stiger också snabbare över stora öppna ytor i landskapet, till exempel hyggen.

När det är vinter och segelflygarna inväntar de ljumma vårvindarna, då vilar väl ändå Kjell-Arne Karlsson från sitt flygintresse?

– Nej då, jag åker gärna till Åre i mars. För att segelflyga. Då är det inte termiken man utnyttjar utan istället de vindar som tvingas uppåt av bergssidorna.

Fler tjejer önskas

Hultsfreds flygklubb har cirka 80 medlemmar, varav 15 är aktiva segelflygare. De intar luftrummet mellan april och oktober. Klubben inräknar både motor- och segelflyg i sin verksamhet.

Chef sedan 24 år tillbaka är Kjell-Arne Karlsson, boende i Västervik. Klubben har lockat segelflygare från ett stort område.

– Våra medlemmar kommer från Fårbo, Vimmerby, Västervik och Gotland. Tyvärr är vi bara grabbar just nu. Det vore roligt med fler tjejer i sporten.

Som en moped

Sedan var det det här med kostnaden – är det inte väldigt dyrt att flyga?

Att ta flygcert kostar ungefär som en moped, runt 25 000 kronor, och man får räkna med att det tar cirka ett år, enligt flyglärare Niklas Eriksson. Att bli uppdragen med motorplan till 700 meters höjd kostar 140 kronor.

– Medlemsavgiften är cirka 1000 kronor per år. Abonnemangsavgiften är 3500 kronor. Då får du hyra planen för 120 kronor per timme, säger Kjell-Arne Karlsson.

För den som är intresserad går det att besöka flygklubben. De brukar arrangera prova-på-dagar någon gång per år.

Om du vågar vet du först när du provat. Och det är som sagt dumt att inte ta chansen.

 

Citat:

”Mitt rekord uppe i luften är 9,5 timmar. Man kan vara uppe så länge solen skiner.”

”Jag tror inte det är pengarna som styr – du måste ha äventyrslust helt enkelt”