• Mariana Jönsson tränar korsvisa övningar med Anton Johansson (närmast) och Lucas Andersson.
  • Att hålla balansen på en snurrande stol och samtidigt göra rörelser med armar och ben är nyttig träning för hjärnhalvorna.
  • Balans går att träna på olika sätt. Stunderna i motorikrummet förenar verkligen nytta med nöje.

Övningar som förbättrar koncentrationen i skolan

Att göra korsvisa övningar med armar och ben, rulla runt eller balansera på en stor boll. Det är några av de grundläggande motorikövningar som förskollärare Mariana Jönsson tränar med barnen. – Många barn hoppar över de första naturliga rörelserna. Bebisar ska ligga på en filt tills de själva vill göra något åt det. Då tränar de sin motorik på ett naturligt sätt.

Fulla av energi och glada över att få komma till ännu ett träningspass springer Anton Johansson och Lucas Andersson före över skolgården. Målet är motorikrummet där Mariana Jönsson låter dem träna olika grundläggande motoriska övningar.

– Det är jätteroligt, intygar båda grabbarna under tiden de hoppar studsmatta och tränar balans.

För mycket babysitter

Mariana Jönsson, förskollärare på fritids, undervisar i idrott i de lägre årskurserna. Hon ansvarar även för den extra motorikträning som en del barn behöver.

– Många barn är okoncentrerade och kan inte låta bli att peta på andra eller fara omkring. I många fall handlar det om att de hoppar över grundläggande motoriska övningar när de är bebisar. Föräldrar låter sina barn sitta i babysitter och liknande alldeles för tidigt. Då får de inte möjlighet att vrida och vända på sig och rulla runt. Barn får för lite sådan träning helt enkelt – något som gör att de får det svårare med koncentrationen i skolan.

Saknar resurser

Enligt Mariana Jönsson handlar det om att stimulera båda hjärnhalvorna. Något man gör genom till exempel korsvisa rörelser.

– Idrotten idag är ofta väldigt tävlingsinriktad. Det finns istället mycket grundläggande som barnen behöver träna innan de börjar med till exempel bollsporter.

– Här på skolan jobbar vi med motoriken som en röd tråd, från dagis upp till trean och fritids. Att vara ute i skogen är ett naturligt sätt att träna motorik på. Tyvärr kan vi inte det så ofta som vi skulle vilja eftersom vi saknar den extra resurs som krävs.

Lena Dahlberg