• MC-dagarna i Västervik är årets höjdpunkt för allt mc-folk i Sverige. Rehnée glider fram...
  • Här står två Harley Davidsons i garaget och väntar på våren.

Nördar in på motorcyklar

I ett garage står två stora motorcyklar och laddar sina batterier inför den första turen under blå himmel för i år. Det är med två glödande ögon som ägaren berättar hur hon blev intresserad av mc-världen.

– Egentligen har jag aldrig varit intresserad av motorcyklar, säger Rehnée Öhman. Men det började 2002, då en kompis till mig undrade om vi inte skulle ta mc-kort. Aldrig, sa jag.

Men vännen började ändå, och efter lite funderande så även Rehnée och flera andra, bland annat sambon Peter Thorsson.

– Det var en helt ny värld som öppnade sig. Jag kände wow, vilken frihetskänsla det ger!

– Därefter blev jag intresserad av olika modeller, mc-kläder och allt som hör till. Sånt jag aldrig trodde jag skulle bli, men man nördar in sig, speciellt i början. Nu går det där i skov lite.

Styling och ombygge

Modellerna bland motorcyklar är oändligt många, och det kan ta ett tag att hitta den som passar bäst.

– Den cykeln jag har nu är min fjärde. Det blir ju att man byter några gånger innan man hittar rätt, och den här cykeln har varit så bra för min rygg och så sitter jag så bra.

Det är en Harley Davidson Road King med 1450 kubik som Rehnée till slut kände var den rätta för henne.

– Den var svart från början men är omlackad till pärlemorvit. Och så har jag lite bling-bling på den (glittrande detaljer). Man blir inspirerad från olika mässor och stylar som man vill.

Köpstarka

Det kan dock vara lite svårare att hitta bra modeller på motorcyklar om man är tjej, och en hel del detaljer kan av praktiska skäl behöva bytas ut.

– Allt är ju större på de stora cyklarna som inte alltid fungerar för en tjej. Jag har fått byta ut koppling- och bromsreglaget. Sedan kan man till exempel byta ut fotpinnar, sadlar och justera höjden på styret.

Men tillverkarna har fått upp ögonen för att kvinnor är en köpstark grupp idag bland mc-folk, och det har börjat ändra sig.

– De har nog upptäckt att vi kanske är lite mer ombytliga. Först fanns inte så mycket mc-kläder till oss tjejer, men det har ändrats nu, säger Rehnée Öhman.

Gemenskapen

Tjusningen att ge sig iväg med endast sig själv och sin packning på motorcykeln är stor bland mc-gäng, och det har blivit en del turer genom åren.

– Ett tag åkte vi iväg i en tjejgrupp, men det blev så att man ändå ville åka med sin partner, så nu åker vi oftast alla tillsammans. Vi är ett stadigt gäng som har kontakt med varandra.

Turerna har varit långa som korta. Runt Mälaren, till Gotland, för att äta lunch ihop på någon plats i Västerviks kommun, men även till Tyskland.

– Vi reste dit för några år redan. Vi åkte till Hamburg och därifrån transporttåg till södra Tyskland, och därifrån med våra mc hela vägen tillbaka upp. Det var jättefint.

"Jag syns inte"

Bilisterna kan dock vara ett problem.

– När man ligger ute på vägarna får man hela tiden tänka att "jag syns inte". Jag känner att man måste själv ta ansvar i trafiken. Bilister är lite nonchalanta ibland och ligger för nära eller kör hastigt ut i en korsning.

Nu för tiden hyr Rehnée och hennes sambo Peter ofta campingstugor då de är ute och åker.

– Med åren har man blivit lite bekvämare och det har blivit så mer sista tiden. Det är mysigt med tält, när det inte är regn. Stämningen bland mc-folk är dock alltid så hjärtlig oavsett väder.

Höjdpunkten är mc-dagarna

Det är en av Sveriges största mc-träff som arrangeras varje år i Västervik, och fyller en viktig funktion för alla intresserade.

– Mc-träffen i Västervik är mycket populär bland mc-folk från hela landet. Den sätter Västervik på kartan, och är även bra för Västerviks innerstad. Medelåldern är hög hos mc-besökarna och de kan betala för sig på restaurangerna.

– Även eventet "Brudar bågar och bubbel" för tjejer är viktig och har bra uppslutning.

Vad tycker du man ska tänka på för den som vill börja köra mc?

– Hitta en mindre cykel först som du kan känna dig trygg med och kan manövrera. Om mc:n är för stor kan man bli rädd och det kan leda till att man lägger av. De stora cyklarna väger ju 300 kilo utan packning.

– I trafiken ska man alltid tänka på att vara steget före när man kör, och vara uppmärksam. Blir man trött är det viktigt att stanna och ta en paus. Var tionde mil brukar vara lagom, och att dricka mycket vatten.

Längtan

I april är det normalt dags för premiärturen varje år som brukar vara starten på en säsong som sträcker sig till oktober. I år kanske första turen blir lite fördröjd dock, då Rehnée i dagarna ska utföra en höftoperation.

– Första turen ska man längta efter, och det ska ha hunnit bli lite varmt ut så man inte fryser. I år hoppas jag kunna vara uppe i sadeln igen till sommaren, säger Rehnée Öhman.