• Pierre Harrysson (blå byxor) samlar löpintresserade varje onsdagskväll. Starten går vid butiken Run & Carry. 
  • En barfotasko att träna fotmusklerna i.

Löpning – ett vårtecken

Pierre Harrysson har butiken Run & Carry. Han har haft löpträffar varje onsdagskväll sedan oktober, i alla väder, men hoppas på fler deltagare nu när våren kommer. Pierres löptips

-Alla som är sugna på att springa eller har några frågor som har med löpning att göra är välkomna i vårt gäng.

Löpning och info

Onsdagsträffarna kallas för Run & Meet. Dels därför att det ger ett bra tillfälle till att både träffas och springa, och dels för att det ibland blir information eller föreläsningar av olika slag.

- Det kan handla om produkttester, information kring olika aktiviteter eller hjärt- och lungräddning. Den träffen kommer nu framöver, berättar Harrysson.

- Vi varierar träningen en hel del också. Från walking till intervall- och backträning. Det ska vara för alla. Det är också helt okej att ta med hunden.

Lena Dahlberg

Intervall

Ett bra sätt att träna upp sig nu under försäsong är att lägga in en hel del intervallträning. Det ökar både konditionen och farten. Är du van att springa fem kilometer och tycker att du står still i din utveckling är det bättre att lägga in intervallträning istället för att springa längre sträckor, enligt Pierre Harrysson.

Ett enkelt sätt är att använda lyktstolpar (eller träd). Spring och gå varannan gång, fram och tillbaka. Ta gärna tiden. Upprepa momentet 5-10 gånger.

Ett annat sätt är att springa 30 sekunder, gå 30 sekunder, och så vidare.

Backträning

Här är ett sätt att variera intervallträningen. Rusa 50 meter upp för en backe. Gå nerför. Och så vidare 5-10 gånger.

bilden på skon till denna text:

Träna fötterna

Vad är detta för konstig sko? Jo, en barfotasko. Den är till för att träna fotens muskler.

- Du kan använda den hemma under tiden du gör vardagssysslor eller på gymmet, säger Pierre Harrysson.

- Den är även bra att paddla kajak i eller när du badar där det finns vassa stenar.