• Håkan Johansson på Mekonomen säger att vinterdäck ska köras cirka 50 mil på barmark för att bli riktigt bra inför körning i snö och kyla. Foto: Lena Dahlberg
  • Lars-Åke Andersson kränger av de gamla vinterdäcken för att lägga på nya. Dubbar eller inte är en smaksak och beror på hur mycket du kör och på vilka vägar.

Lägg på vinterdäcken i god tid

Kyla och slask väntar

En del av oss är snabba och planerar byten långt i förväg, andra chansar och ringer bilverkstaden i sista stund. Det gäller förstås årets största händelse för däckbranschen – bytet till vinterdäck.

Håkan Johansson på Mekonomen är luttrad. Han vet att det kommer att bli bråttom för en hel del bilägare den dag vi möts av snöslask och låga temperaturer.

– Vissa har god framförhållning, andra blir lika förvånade varje år. Det ligger helt enkelt i den mänskliga naturen.

– Men det kan vara bra att veta att ett vinterdäck, med eller utan dubbar, ska köras cirka 50 mil på barmark, för att bli bra när halkan kommer.

Hjulet kan lossna

Kravet är, precis som tidigare år, att vinterdäck ska användas mellan den 1 december till den 31 mars. Om vinterväglag råder. Dubbdäck är tillåtet mellan den 1 oktober till den 15 april.

– Drar du släpvagn gäller kravet på vinterdäck även denna, säger Håkan Johansson. Om du har dubbat måste även släpet ha det.

Vad är det vanligaste misstaget när det gäller däckbyten?

– Om ett hjul inte monteras rätt kan det lossna. Det är viktigt att efterdra, även om en verkstad gjort däckbytet.

– Lossnar hjulet kan det också bero på att man inte haft rätt bult, eller att anläggningsytan inte varit väl rengjord. Men det får absolut inte vara fett på den. Det ska vara friktion.

Drar mindre bränsle

Och den ständiga frågan – dubbat eller inte?

– Fördelen med odubbat är att du kan lägga på däcken lite tidigare och ta bort dem lite senare, jämfört med dubbdäck.

– Men med tanke på hur våra vägar sett ut de senaste vintrarna är dubbdäck säkrast.

– Sedan finns det ytterligare en aspekt i valet av däck, säger Håkan Johansson. Kvalitetsdäck har ett betydligt lägre rullmotstånd än lågprisdäck. Det kan vara en dramatisk skillnad. Köper du sämre kvalitet lägger du pengarna på bränsle istället för på bättre däck.

 

Att tänka på

- Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

- Däckens mönsterdjup ska vara minst tre millimeter.

- Viktigt med rätt lufttryck.

- Sommardäck har en gummiblandning som gör att de blir för hårda när det blir kallt. Därför bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll.

- Bästa däcken ska monteras bak. Detta för att minska risken för sladd vid bromsning och sväng.

- Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt.

- Dubbdäck är inte tillåtet på vissa gator i Stockholm, Uppsala och Göteborg.

- Ska du bila utomlands? Kolla vad som gäller angående däck för just det landet du ska köra i.

Källa: Transportstyrelsen