• Chevrolet Camaro Z28 från 1998. Foto: Lena Dahlberg
  • Det är lätt att göra om bilen till en ”cab” när det blir fint väder. Jörgen Sköld lyfter bort targataket på camaron.
  • En V8 på 360 hästkrafter och 500 Nm. ”Bilen drar litern vid 90 km/h, men betydligt mer vid snabbare hastigheter”, säger Sköld.

Jörgens hobbybil – en Camaro Z28

Jörgen Sköld köpte sin första bil som 17-åring, en Pontiac som drog 2,5 liter milen. Sedan dess har han haft runt 50 bilar. – Det var min pappa Karl-Axel som fick mig intresserad. Han var mekaniker och lärde mig mycket.

Den svarta Chevrolet Camaro Z28 från 1998 med tvådelat avtagbart tak, ett targatak, köpte Jörgen Sköld för sex, sju år sedan. Bilen har en V8 som utvecklar 360 hästkrafter och 500 Nm. Men går att köra hyfsat snålt, för den som vill.

– Kör jag 90 km/h så drar den nån liter milen, men den dricker betydligt mer om jag gasar på.

Bra som hobby

Jörgen Sköld har ändrat en hel del under huven, bland annat har han byggt om avgassystem och insug.

– Framför allt har jag byggt om väghållningen; fjädrar, stötdämpare, bussningar och stag.

– Och hjulen, 19 tum bak och 18 fram, ska egentligen sitta på en Corvette C6. Originalet är 16 tum, men det ska vara lite större fälgar nu.

– Bilen är ju ingen äldre bil, men en bra hobbybil som går att använda.