• Den svarta Volvo PV:n tog tio år att renovera till originalskick.
  • Håkan Olofsson med sin Volvo PV modell 544 Favorit. Foto: Lena Dahlberg
  • En blänkande ren B18-motor på 75 hk.
  • Stolarnas klädsel är original i denna Volvo PV från 1961/62.

Håkans ”Favorit” – en svart Volvo från sextiotalet

Renoveringen blev lång, liksom håret

Blänkande svart och så gott som allt i original. Håkan Olofssons Volvo PV är en skönhet som drar blickarna till sig. – Jag har fått frågan om jag säljer den för en ansenlig summa, men det går inte att sälja en familjemedlem.

I 22 år har den stått i familjen Olofssons garage. Först nedplockad i skokartonger, sedan som en omhuldad kulturskatt.

– Det tog nästan tio år att få ordning på den. Jag skulle aldrig göra det igen, men visst är det roligt att ha en sån här fin gammal bil.

En bil av två

Den svarta PV:n, modell 544 Favorit med en B18-motor på 75 hk, är tillverkad i augusti 1961 och beställd av Ernst Jehrén i Mönsterås. 1963 köpte Bertil Karlsson i Skaftet bilen och 1983 blev Håkan Beijer, Skaftet, ny ägare. Han körde den som bruksbil till 1992 då Håkan Olofsson köpte bilen.

– Jag hade en vit PV hemma som jag tänkte göra i ordning och köpte den här för att ta delar av. Men det blev tvärtom eftersom den svarta var finare inuti.

Riktigt långhårig

Bilintresset delar Håkan Olofsson med sin pappa Åke Olofsson, som även har hjälpt till att renovera den svarta PV:n.

– När vi är på utställningar, den senaste var i Locknevi, tycker många det är roligt att komma fram och titta och prata. De som kan lite om Volvo PV tycker det är kul att jag valt att renovera den billigaste modellen, ”Favorit”. Det fanns ju lyxigare varianter.

– Jag har lagt ner väldigt mycket tid på bilen, och åkt land och rike runt för att leta delar. Jag var väldigt långhårig, långt ner på ryggen, under flera år. Jag hade nämligen sagt att jag inte skulle klippa mig förrän bilen var färdig...