• Lasse och Anders Rosén driver familjeföretaget Roséns skogstransporter. De har nyligen köpt in tre nya timmerbilar. Foto: Emma Sellbrink
  • En av bröderna Roséns tio bilar. Foto: Privat

Familjeföretaget som bara växer

”Man måste ha ett speciellt psyke för att bli timmerbilschaufför”

Den milda vintern har ställt till det för timmerkörarna. – Det är ju lite kämpigt utan tjäle, säger Anders Rosén, som driver Roséns skogstransporter tillsammans med sin bror Lasse Rosén. Det är en av de utmaningar som timmertransportbranschen står inför just nu.

Roséns skogstransporter är ett familjeföretag som bröderna Roséns pappa startade 1961. Då hade man en bil, idag har företaget tio.

– Vi köpte precis in tre nya, och två av dem drivs med RME, som är ett biobränsle, säger Anders Rosén.

Varje timmerbil kostar cirka 3,5 miljoner att köpa in, så det gäller att chauffören håller tungan rätt i mun när man kör på vägarna nu. Den milda vintern och bristen på tjäle gör att många skogsvägar är svårkörda.

– Jag brukar säga att en timmerbilschaufför måste ha ett speciellt psyke. Man måste behålla lugnet och tänka efter så man inte kör sönder något. Hellre att körningen tar en timme extra än att bilen går sönder, säger Anders Rosén.

Kör dygnet runt

Båda bröderna kör själva i företaget och bilarna går dygnet runt. Anders Rosén kör på dagarna och Lasse Rosén på nätterna.

– Eftersom vi har delat upp det så betyder det ju att jag är ledig när jag går hem vid fyra, då tar brorsan över, säger Anders Rosén.

Han tycker att det ser ut att gå bättre för skogsindustrin.

– Priset på massaved har höjts igen, det verkar gå bra för pappersmassaindustrin just nu. Och så gör man textilmassa, det trodde man ju aldrig att man skulle få köra till klädbutikerna, säger han och skrattar.

Men han tycker ändå att det finns en del effektiviseringar att göra inom branschen i stort.

– Prio ett är ju att ledtiderna måste ner. och då måste vägarna vara farbara, även utan tjäle. Och det måste vara tydligt vems ansvaret är att vägarna går att köra på, säger Anders Rosén.