• Mats Lundholm, Christian ”Masken” Larsson och Cindy Brüggemann. I bakgrunden Christian Larssons rallybil, snart klar för vägarna.
  • För några veckor sedan ställdes Mercedesen ut på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia där den fick mycket uppmärksamhet. Foto: Martin Hansson, Grimslöv

En ovanlig bil har premiär i rallyskogen

Mats Mercedes är unik

En känd bilsporttidning skrev att den vita rally-Mercan var ”den nya Volvodödaren”. Bättre betyg än så kan den inte få, tycker Mats Lundholm och sneglar mot sin nya rallybil, en Mercedes 190E 2,5 16v Cosworth.

Det har tagit två år att bygga den och sammanlagt är ett 20-tal personer med olika kompetens inblandade, från Mats Lundholm själv till Tobias ”Hippo” Brindmark, specialist på att stripa bilar.

- Bilen blev väldigt fin, jag har verkligen lagt ner min själ i den. Den är också ovanlig på så sätt att det bara finns två Mercor till som kör på rallyvägarna i Sverige, men den här är den enda byggd som en EVO.

Tuffast på Gotland

Mercan är från 1990 och hade stått i ett garage i elva år när Mats Lundholm fick tag på den.

- Vi har gjort den totalt ren och format den från grunden, helt enligt FIA-handlingar. Nu är den godkänd och jag ska köra premiärloppet på Gotland den 27 april.

- Många tycker jag är helknasig som kör en helt ny bil i Sveriges hårdaste rallytävling, men håller den där håller den överallt! En rallybil ska ju egentligen inte vara fin...

Lena Dahlberg

Ev citat:

”Att köra rally ger en adrenalinkick som inte är av denna värld”