• Pontus Drott använder sig här av infärgad vinyl, som finns i en mängd olika färger. Det tar två, tre dagar att klä in en bil.
  • En bil som blir något utöver det vanliga och som verkligen skiljer sig från mängden. När folien tas bort blir bilen som den var innan folieringen.
  • Här har Pontus Drott använt en printad folie. Den går att få med vilket motiv som helst, allt från foton och barnens teckningar till egna konstverk.

”Car wrapping” - ett sätt att synas

Det gäller att ha en stor portion tålamod och rätt handlag om man heter Pontus Drott. Han är nämligen utbildad ”car wrapper” och den som klär in bilar i häftiga färger hos Skeppsbron reklam.

Att ”svepa in” sin bil i en annorlunda färg eller kanske rent av låta täcka hela bilen med reklam är ett allt vanligare sätt att synas hos olika företag.

– Metoden kallas helfoliering och gör att din bil blir en rullande reklampelare, säger Bosse Ankarvall på Skeppsbron reklam.

– Dessutom är metoden hållbar och gör att bilen tål skador bättre.

Nästan allt kan folieras

Helfoliering började bland taxichaufförer på Münchens gator för att sedan sprida sig till de mer extrema bilägarna, enligt Bosse Ankarvall.

– Det passar ju dem som vill utmärka sig och synas ordentligt. Här i Västervik är det nog än så länge bara företagare som valt att klä in bilen, men det kan ju vara en kul grej även för privatpersoner.

Pontus Drott, utbildad inom konsten att helfoliera bilar, säger att efterfrågan ökar hela tiden.

– Jag gjorde tre bilar under 2012, men säkert tio under det här året. Och det är ju inte bara bilar som kan svepas in. Även laptops, hjälmar, väggar, affärsdiskar – nästan vad som helst faktiskt.